Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

KLM rozpoczyna wycofywanie B737. Pierwsza maszyna trafia do demontażu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

KLM wykonały kolejny krok w ramach wartego 7 mld euro programu odnowy floty, wycofując z eksploatacji pierwszego boeinga B737-800 po ponad 20 latach służby na europejskich trasach. Samolot o rejestracji PH-BXK wykonał ostatni rejs z pasażerami na lotnisko Schiphol, po czym został przebazowany do portu lotniczego Twente, gdzie przejdzie proces demontażu i recyklingu.

Decyzja ta stanowi początek stopniowego wycofywania B737-800 z floty KLM i wpisuje się w szeroko zakrojoną modernizację floty, która zakłada przejście na cichsze, bardziej oszczędne i mniej emisyjne samoloty w ruchu europejskim i dalekodystansowym.

Ostatni lot i nowe życie wysłużonego B737-800

Samolot, o rejestracji PH-BXK oraz oznaczeniach MSN 29598 / LN 639, został dostarczony 12 września 2000 r. Na pokład zabierał 180 pasażerów w konfiguracji jednej klasy podróży. Po wykonaniu 2 listopada br. ostatniego rejsu z pasażerami na trasie z Edynburga do Amsterdamu, B737 został przebazowany dwa dni później (4 listopada) na lotnisko Enschede Twente Airport, gdzie trafił do AELS (Aircraft End-of-Life Solutions) – holenderskiej firmy specjalizującej się w zrównoważonym demontażu i odzysku materiałów z wycofywanych statków powietrznych.

Jak wyjaśniał w materiale KLM prezes AELS Johan Vlastuin, proces jest przejrzysty i uporządkowany: samolot ląduje na przystosowanej do obsługi dużych maszyn drodze startowej, po czym zostaje ustawiony przed hangarem. Tam jako pierwsze demontowane są silniki oraz pomocnicza jednostka zasilająca czyli tzw. APU.


Do 1 000 części trafi ponownie do lotnictwa

Silniki i APU zostały odzyskane przez KLM Engineering & Maintenance i będą dalej wykorzystywane w czynnej flocie przewoźnika. To jednak dopiero początek.

- Z jednego samolotu pozyskujemy od 800 do 1 000 elementów, które następnie są recertyfikowane i wracają do eksploatacji, również w KLM – wyjaśnił Roel Toering, project manager Phase-out & Lease-In w KLM.

Po odzyskaniu części użytkowych rozpoczyna się proces przygotowujący kadłub do recyklingu. Usuwane są wszystkie oznaczenia przewoźnika – logotypy, nazwa oraz elementy identyfikacyjne. Następnie demontowane są izolacje i elementy wnętrza, które również trafiają do ponownego wykorzystania, o ile pozwala na to ich stan i właściwości. Ostatni etap to recykling konstrukcji. Kadłub jest cięty, a materiały – głównie aluminium, segregowane i kierowane do przetworzenia.

Recykling zgodny z celami zrównoważonego rozwoju KLM

Zarówno dla KLM, jak i dla AELS, recykling samolotów jest integralnym elementem strategii zrównoważonego rozwoju. - Naszym celem jest zwrot jak największej liczby materiałów z powrotem do lotnictwa, a kluczowa jest w tym ścisła współpraca z liniami lotniczymi – podkreślił Vlastuin. Dodał również, że kolejne B737-800 KLM-u trafią do Twente już w najbliższych miesiącach, a drugi samolot ma zostać dostarczony na początku stycznia.

Szeroko zakrojony program odnowy floty KLM

Wycofanie pierwszego B737-800 to część kompleksowej transformacji floty KLM, obejmującej wszystkie jej segmenty tj. tej wąskokadłubowej jak i szerokokadłubowej:

  • wprowadzanie A320neo i A321neo w miejsce B737-700/800/900;
  • kontynuacja wymiany E190 na nowocześniejsze i bardziej oszczędne E195-E2;
  • dostawa czterech B787-10, z ostatnią sztuką zaplanowaną na I kw. 2026 r.;
  • dołączenie A350-900, które zastąpią B777-200ER oraz A330;
  • zamówienie trzech A350F, które zastąpią przestarzałe B747-400F.

Linie dynamicznie modernizują flotę, stawiając na efektywność paliwową, redukcję emisji i odpowiedzialne gospodarowanie zasobami. Dzięki współpracy z AELS, znacząca część wycofywanych maszyn wróci do eksploatacji w formie zregenerowanych części, wspierając zarówno cele środowiskowe, jak i operacyjne przewoźnika.

Flota linii

Obecna flota grupy KLM (KLM Royal Dutch Airlines oraz KLM Cityhopper), to 170 samolotów. W samym KLM latają 122 maszyny: 11 airbusów A321neo, sześć A330-200, pięć A330-300, siedem boeingów B737-700, 30 B737-800, pięć B737-900ER, 15 B777-200ER, 16 B777-300ER, 13 B787-9 oraz 14 B787-10. Linia oczekuje na dostawę 57 samolotów: dziewięciu airbusów A320neo, 22 A321neo, 11 A350-900, 11 A350-1000 oraz trzech A350F, a także jednego boeinga B787-10. 

Natomiast flota KLM Cityhopper składa się z 68 embraerów: 17 E175, 26 E190 oraz 25 E195-E2. Przewoźnik zakończył na razie dostawy E195-E2, ale posiada jeszcze 10 opcji na zakup samolotów tego typu, które mają zostać wykorzystane w niedalekiej przyszłości.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOT. MAX SP-LYB po pierwszym locie technicznym

Pasażer i linie lotnicze

LOT. MAX SP-LYB po pierwszym locie technicznym

Piotr Bożyk 08 grudnia 2025

Airbus: W listopadzie dostawy i zamówienia prawie na równi

Biznes i przemysł

Flybondi wybierają airbusy A220 i boeingi B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

106. urodziny KLM i nowy ceramiczny domek do kolekcji

Pasażer i linie lotnicze

106. urodziny KLM i nowy ceramiczny domek do kolekcji

inf. pras. 08 października 2025

KLM zapowiada nowy koncept dla lotów międzykontynentalnych

Pasażer i linie lotnicze

KLM zapowiada nowy koncept dla lotów międzykontynentalnych

Rafał Dybiński 04 października 2025

KLM odebrały 10. airbusa A321neo

Pasażer i linie lotnicze

KLM odebrały 10. airbusa A321neo

Piotr Bożyk 22 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

LOT. MAX SP-LYB po pierwszym locie technicznym

Pasażer i linie lotnicze

LOT. MAX SP-LYB po pierwszym locie technicznym

Piotr Bożyk 08 grudnia 2025

Airbus: W listopadzie dostawy i zamówienia prawie na równi

Biznes i przemysł

Flybondi wybierają airbusy A220 i boeingi B737 MAX

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

106. urodziny KLM i nowy ceramiczny domek do kolekcji

Pasażer i linie lotnicze

106. urodziny KLM i nowy ceramiczny domek do kolekcji

inf. pras. 08 października 2025

KLM zapowiada nowy koncept dla lotów międzykontynentalnych

Pasażer i linie lotnicze

KLM zapowiada nowy koncept dla lotów międzykontynentalnych

Rafał Dybiński 04 października 2025

KLM odebrały 10. airbusa A321neo

Pasażer i linie lotnicze

KLM odebrały 10. airbusa A321neo

Piotr Bożyk 22 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij